Finnish language!

• Thread starter Thread starter Samiira
  • Start date Start date
  • Replies Replies 200
  • Views Views 107K
:sl:

Tämä näkyy todella olevan hiljainen osa forumia; ei yhtään postia kuukausiin. imsad Ja tänne on melkein hukkumassa lumeen... *niisk*

:statisfie Tuli pikku ongelmia ja vaihdoinkin sulhaseni Tanskassa asuvaan egyptiläiseen. Sellaista se elämä joskus on.

:-[

Aleykum selam, sisko

Haha, ok, no inshaAllah se on kheyr ja toivon että se uusi mies nyt on se oikea valinta sinulle. :statisfie

Täälläpäinkin on paljon lunta, aivan ihanaaaa! Vaikka luvattiinkin lämpimämpää säätä sitten ensi viikkolla... Blääh!

Sitä mun piti tulla tänne kirjoittaa että kiva kun täällä on suomessakin asuvia muslimeja! En oikeestaan edes tunne tätä sivustoa, mut etsin netistä jotain sivua missä voi oppia somaliaa ja löysin täältä sellasen sivun.

oon siis itse ihan kokonaan suomalainen (suomenruotsalainen oikeestaa) ja oon kiinnostunut Islaminuskosta.. pääasiassa sen takia että poikaystäväni on kotoisin Somaliasta (ja siksi halusin oppia lisää somaliaakin). :D tähän mennessä osaan kyllä joitain perussanoja ja paaaaljon kirosanoja :s

Tosi kiva kun löysin suomeeakin puhuvia täältä!:)

mooi melinda! minä itse olen niin sanottu "ulkomaalainen suomenruotsalainen"! :D haha niin ystävät ainakin tykkää sanoa. toivottavasti löydät enemmän info somaliasta! suosittelisin kirjastoa.. :P

Ei yhtään suomalaista sitten maaliskuun? Onpa yksinäinen olo...

imsad

Missä kaikki on?

Jos tänne joku eksyy; sain pari kuukautta sitten kivan työpaikan - opetan suomea (ihan alkeistasoa vaan) maahanmuuttajille. On kovin kansainvälistä asiakaskuntaa - irakilaisia, somaleja, afganistanilaisia, eritrealaisia, sudanilaisia, malawilaisia jne.

:D

Ja juhannusruusut kukkii jo pihalla.

Salaama Caleikum kaikkille

En ole pitkään aikaan kirjoittanut tänne yhtään viestiä kiireiden vuoksi. Opiskelen tällä hetkellä työn ohella ja sen vuoksi ei jää yhtään vapaa aikaa surfata nettiä. Alhamdulilah olen tällä hetkellä lomalla joten ehdin tutustua foorumia uudestaan.

Sister Harb onneksi olkoon uudesta työpaikasta sinulla on edessä paljon haasteita, mutta InshaAllah sinä pärjäät ihan hyvin. Tuli mieleen kun itse aloitin suomen kielen opiskelut. Alussa opiskelusta ei tullut mitään sillä puhuin muiden kanssa omaa äidinkieltä. Mutta sitten meidät siirrettiin eri luokkiin joten oli pakko sitten oppia kieltä. Voi, niitä aikoja :)

Kiitos kiitos sisko Samiira. Kiva kun tännekin joku piipahti.

:bump1:

Työssäni on kivointa sen kansainvälisyys ja päivittäinen vaihtelevaisuus; koskaan ei aamulla tiedä mitä päivän mittaan tekee ja kenen kanssa. Minulla on parina päivänä viikossa työparina toinen opettaja mutta opiskelijat usein pyytävät minua heitä opettamaan; voi olla yhtenä syynä se, että suurin osa heistä on muslimeita kuten minäkin :statisfie Kiva nähdä islamilaisuus "vahvuutena" työssään ihan Suomessakin.

p.s. juhannusruusut ovat lakastumassa jo mutta muut kesäkukat alkavat kukintansa ja kaikenlaiset yrtit joita voi napsia ruokiin ja erityisesti salaatteihin.

:D

Hyvää kesänjatkoa kaikille, missä nyt olettekin

Salaama Caleikum, sister harb työsi kuulostaa todella mukavalta. He ovat varmaankin todella iloisia, että olet heitä avustamassa. Miten kauan sinulla on tämä työ?. Onko muuten vaikeeta saada töitä muslimi naisena?. Omasta kokemuksesta voi sanoa, että on etenkin alussa kun on kaikenlaista ennakkoluuloja. Alhamdulilah, niistäkin on selvitty :)

Salam,
Sorry to interrubt my Finnish speaking sisters, but don't most Finnish know Swedish too even with Finnish accent? :)

Aleykum selam, J Aaliyah

Well, they probably know some basics, 'cause it's the other national language and taught in schools. I've met Finns who knew Swedish quite well, understood it but didn't want to speak it. I guess many of them were just not confident enough, which I can understand.

Then again, the Finnish-Swedes are a minority, 5% of the population and people don't like that it's being so powerful politically although so minor in their daily lives. I speak fluent Swedish. I think to learn a language is such a reward in itself, I feel it's unneccessary to fight so much, but both sides have their arguments.

---

Muuten, omasta mielestäni on pikkuisen vaikeampaa saada töitä Muslimi naisena jos sattuu olemaan ulkomaalainen. En tosi voi puhua kaikkille ulkomaasta tulleet (ulkomaalaisia olevia) Muslimi naisille, mutta sen kuvan olen saanut. Ymmärrän asian niin, että jos näkee "aidon" suomalaisen naisen voi saada sen vaikutelman että hänen "aito suomalaisuus" on sen verran hyve, että vaikka ei nyt pidettäisiin siitä että nainen on Muslimi ja (ehkä) pukeutuu hijabiin, hän silti olisi parempi (tai lähempi) valinta kuin se toinen Muslimi nainen. Oletan että molemmat puhuisivat sujuvasti suomea.

Totta kai, onhan sitten ne ihmiset jotka pitävät suomalaisen Muslimi naisen pahempana asiana kuin ulkomaalaisen Muslimi naisen. :hiding:

Aleykum selam, J Aaliyah

Well, they probably know some basics, 'cause it's the other national language and taught in schools. I've met Finns who knew Swedish quite well, understood it but didn't want to speak it. I guess many of them were just not confident enough, which I can understand.

Then again, the Finnish-Swedes are a minority, 5% of the population and people don't like that it's being so powerful politically although so minor in their daily lives. I speak fluent Swedish. I think to learn a language is such a reward in itself, I feel it's unneccessary to fight so much, but both sides have their arguments.

---

Wa alaykum salam,
I don't know many Finnish people but the few I have known have spoken the Swedish with Finnish accent. But I have never looked up if it's something all know or just something a few knows. Thanks for the answer though :)

Salaama Caleikum, sister harb työsi kuulostaa todella mukavalta. He ovat varmaankin todella iloisia, että olet heitä avustamassa. Miten kauan sinulla on tämä työ?. Onko muuten vaikeeta saada töitä muslimi naisena?. Omasta kokemuksesta voi sanoa, että on etenkin alussa kun on kaikenlaista ennakkoluuloja. Alhamdulilah, niistäkin on selvitty :)

Kyllä omasta puolestani voin sanoa ettei ainakaan pienellä paikkakunnalla ole helppoa saada töitä muslimina, oli nainen tai mies (no, naisestahan sen helpommin näkee kun hijabia käyttää kuten minä). Riippuu tosin kai alastakin. Tässä työpaikassa olin kautta sen toiminnan ensimmäinen muslimi, jonka he palkkasivat. Voisi sanoa että nyt on haastetta näyttää, miten hyviä työntekijöitä "me" oikein olemme.

Joo tämä on oikein ihannetyöpaikka; työkaverit ovat ottaneet minut vastaan ihan normaalisti ja luonnollisesti "asiakkaat" myös. Oppilaani ovat mukavia ja avoimia ihmisiä ja muutamat ovat kutsuneet minut kotiinsa tulevan ramadanin aikana nauttimaan iftaria heidän perheidensä kanssa. Työssä oli 3 kk:n koeaika mutta työsuhdetta jatkettiin niin että se kestää yhden vuoden. Voi olla että saan jatkaa myös toisen vuoden perään.

:statisfie

Hyvää kesänjatkoa ja tulevaa syksyä siskoille! Lähden tästä huomenna töitten jälkeen metsään sieniä etsimään ja nauttimaan luonnosta.